Opossum Shrimp

Det er ingen hemmelighed at jeg er vild med den Australske Opossum – ikke at forveksle med den Amerikanske opossum, hvis pels er helt anderledes.

Denne flue lavede jeg for første gang ca midt i 1990’erne. Når man rejste ud i verden og fiskede og så de rejefluer man brugte der, så var der en farve kombination som meget ofte var blandt de mest populære, og det var kombinationen Tan/Chartreuse. Det ville jeg også se om vore havørred syntes om…..

I denne udgave har jeg til og med brugt de Fluo. Grønne øjne. Jeg skal være ærlig og erkende at jeg normalt ikke er til de farvede øjne på mine rejefluer, jeg holder mig helst til de sorte eller tan toner. Men her har jeg brugt et par ”fest øjne” for at understrege kombinationen lys grøn(Chartreuse) / Tan.

Bemærk at skind strimlen limes til kroppen, når den tørnes. Dette er vigtigt, eller vil fluen falde fra hinanden meget hurtigt, da skindstrimlen ellers vil skride på kroppen, når den bliver våd og udvider sig….Så husk limen!!

En anden detalje er måden jeg skærer strimlen på. Før brugte jeg en kniv og skar fra skindsiden. I dag bruger jeg en kvalitets saks med Tungsten skær (Jeg bruger denne: Tungsten Razor Scissors ). Så lader jeg saksen glide gennem skindet, som man gør med indpaknings papir til Jul, dvs uden at klippe, men skærer med saksen. Det er langt hurtigere og lettere, og det er ligegyldigt om hårene vender op af eller nedad – de glider fint af på saksens skær så det næsten kun er skindet der skæres.

I starten skar jeg altid på tværs af skindet og lavede såkaldte ”cross cut” zonker strips, så hårene automatisk pegede bagud. I dag bruger jeg hellere straight cut – de det giver bedre transparens /liv, da hårene ikke klapper helt sammen om fluen.

OPOSSUM SHRIMP

Krog: Danish Seatrout # 6-10 eller lignende

Bindetråd: 6/0 Std. tråd eller Big Fly Thread i farven Fluo. Chartreuse

Belastning: Efter eget ønske.

Munddele: Lille bundt hår fra Australsk Opossum

Antenner: 2 lange og 2 lidt kortere kunstfibre a’la Rizz fibre

Øjne: Rejeøjne i ønsket farve

Krop: Inderst bindetråden. Udenpå denne et ”hackle” bestående af en tynd strimmel (zonker strip) af Australsk Opossum.

BINDE STEPS

STEP 1.

Indbind et lille bundt hår fra Australsk Opossum

BINDE STEPS

STEP 2.

Lav en lille kugle af dubbing lavet af Australsk Opossum (denne skal fungere som base for øjene)

BINDE STEPS

STEP 3.

Indbind øjnene

BINDE STEPS

STEP 4.

Indbind antennerne, så de ligger mellem de 2 øjne, fulgt af endnu et lille bundt hår fra Australsk Opossum – dette bundt lidt længere end det første.

BINDE STEPS

STEP 5.

Klip eller skær en 8-10 cm lang og 2 mm bred strimmel Australsk Opossum og indbind som vist på billedet

BINDE STEPS

STEP 6.

Dæk hele kroppen med bindetråden. Fordel en dråbe sekundlim over bindetråden. Helst af gel typen.

BINDE STEPS

STEP 7.

Tørn skind strimlen i en åben spiral frem til øjet, hvor den fastgøres med bindetråden. Når man tørner strimlen, trækker den limen med rundt og derved limes skind strimlen fast til kroppen.

BINDE STEPS

STEP 8.

Afslut med knuder og lak. Når limen er tør stryges hårene bagud med en velcro teaser eller fingrene – fluen er færdig